Undersök möjligheten att använda en förenklad förvaltningsprocess för att sänka kostnaderna för infrastrukturbyggande
Den nuvarande administrativa bördan höjer byggkostnaderna till ohållbara nivåer. Detta bromsar framstegen för den så välbehövliga infrastrukturen (och bostadsbyggandet). Att förenkla ansökningsprocessen och kontrollen av efterlevnaden på ett sätt som inte äventyrar säkerheten för medborgarna i EU och Sverige kommer att öka byggtakten samtidigt som vi säkerställer att vi inte hamnar på efterkälken när det gäller säkerhet. Dessutom bör statens möjlighet att köpa ut markägare underlättas under vissa omständigheter, vilket kommer att spara kostnader i form av arbetstimmar.
Hur säkerställer vi att staten inte missbrukar den makt den tilldelats vid uppköp av mark?
Detta kommer att undersökas tillsammans med de olika möjligheterna för hur detta skulle kunna genomföras. Om det visar sig vara omöjligt att göra det mycket svårt att missbruka systemet måste problemet angripas ur en annan vinkel.
Hur skulle en effektivisering av ansöknings- och efterlevnadsprocessen fungera?
Det skulle innebära att en större del av processen automatiseras genom ökad datainsamling och automatiserat samarbete mellan olika myndigheter och kommuner.
Vad händer om det inte går att sänka byggkostnaderna genom denna process?
Då måste vi undersöka om det finns andra vägar att gå. Det viktigaste är att det har blivit för dyrt att bygga, och detta måste lösas för att Sverige ska kunna förbli konkurrenskraftigt på den globala marknaden och EU-marknaden.