Minska användningen av privatbilar i städerna
Bilar tar upp mycket utrymme i städerna och bidrar till omfattande skador på infrastrukturen som skulle kunna undvikas. I enlighet med bästa praxis i Nederländerna och Danmark kommer vi att ålägga kommunerna att minska den markyta som avsätts för bilanvändning (både framkomlighet och parkering) senast 2040. För kommuner med fler än 150 000 invånare ska andelen minskas till 50 % av det offentliga utrymmet; för kommuner med 50 000–150 000 invånare ska andelen minskas till 65 % av det offentliga utrymmet. De konkreta detaljerna kring genomförandet överlåts till regional och lokal nivå. Underlåtenhet att följa kraven kommer att leda till minskade nationella bidrag till stadsutveckling. För att stödja denna omställning kommer vi att omfördela en del av den nationella budgeten för vägutbyggnad för att medfinansiera förbättringar av infrastrukturen för cykel- och kollektivtrafik.