Sammanfattning av extra årsstämman 2026
Den 30 maj 2026 höll Volt Sverige en extrainkallad årsstämma i Stockholm. Evenemanget hölls i lokalen Åttingen på Reimersholme och agerade även som valkongress inför det kommande valet den 13 september 2026. Medlemmar kunde delta både fysiskt och digitalt. Här presenteras resultat samt bilder från evenemanget.
Efter månader av enbart digitala interaktioner fick många medlemmar äntligen chansen att ses i verkligheten. Det bjöds på dryck och tilltugg, och stämman blev i sin helhet mycket lyckad.
Stämman valde demokratiskt, enligt gällande stadgar, att:
Välja Laura Wiegand till kvinnlig medordförande. Denna post lämnades tom efter årsstämman i december 2025.
Välja Lea Franco och Victor Bohman Lind till ordinarie styrelseledamöter. En plats lämnades tom efter årsstämman i december 2025. Den andra utrymdes av Christian Madsen som avgick i samband med stämman.
Välja Christian Madsen till ledamot i valberedningen.
Välja Niclas Hansemark och Nurten Özkoray till toppkandidater i riksdagsvalet.
Enligt styrelsens förslag, anta nya stadgar samt en Code of Conduct.
Anta partiets nationella policyprogram för riksdagsvalet. Detta kommer att släppas inom kort!
Som gäst deltog även Electra Rome Dochtsi, medordförande för Volt Grekland.
Bilder:


BONUS:
Nurten Özkoray bjuder på middag:
