Reformera ungdomsvården
På grund av den politik som svenska politiker har fört begås allvarliga brott av allt yngre barn. Detta var den uppenbara följden av att man gradvis har börjat straffa allt yngre barn hårdare. Barn, det vill säga de som är under 18 år, får inte rösta, de får inte köra bil och de får inte ingå avtal. Men om de utnyttjas av vuxna för att begå brott kan de hållas ansvariga av ett straffrättsligt system som inte är utformat för barn, vilket leder till att de fängslas tillsammans med andra unga brottslingar, vilket ofta tvingar dem in i ett liv i brottslighet och ytterligare tid i fängelse.
Därför bör barn som begår brott dömas till vistelse på rehabiliteringsanläggningar där de får den psykologiska hjälp de behöver, så att de inte upprepar det beteende som ledde dem dit.
I grund och botten har staten ansvaret att behandla brottslingar och betrakta brottslighet som en sjukdom (därav kriminalvården), och att låsa in barn i vanliga fängelser bidrar inte till att lösa det underliggande problemet.
Skulle inte detta skapa ett incitament för barn att begå brott?
De barn som begår brott är redan beredda att göra det, och detta system säkerställer att antalet minderåriga som begår brott inte ökar, eftersom de barn som har begått brott löper mindre risk att bli återfallsbrottslingar.