Påskynda införandet av Ena (Sveriges federerade datautbyte)
Svenska myndigheter förlitar sig för närvarande på proprietär programvara som Palantir för att utföra datautvinning. Denna programvara utvecklas och drivs av utländska företag som omfattas av lagstiftning utanför EU (t.ex. den amerikanska CLOUD-lagen), vilket innebär att svenska offentliga data kan hamna i utländska jurisdiktioner.
Alternativet till datautvinning är federerat datautbyte, som Estlands X-Road var först med att införa. Sverige håller på att utveckla Ena, men arbetet har kört fast. Användningen är inte obligatorisk, och finansieringen och utvecklingen är uppdelad mellan Digg, Vinnova och enskilda myndigheter enligt en projektbaserad modell.
Vi kommer att påskynda införandet av Ena genom att inrätta en ny driftsmyndighet, i linje med framgångsrika exempel i Estland och Finland. Denna centraliserade myndighet kommer att ansvara för att driva på införandet av Ena inom alla offentliga myndigheter samt för dess långsiktiga tekniska drift. Målet är att all datadelning och analys mellan offentliga myndigheter ska ske via Ena.
Varför behövs en ny myndighet?
Digg (Myndigheten för digital förvaltning) är arkitekten bakom Ena, men det är ett beslutsfattande organ, inte en teknisk operatör. Den nuvarande projektbaserade modellen kan fungera för samarbetsutveckling, men den klarar inte av att tillhandahålla en nyckelfärdig tjänst, vilket är anledningen till att myndigheterna använder Palantir.